Gastcolleges

Gastcollege trendwatcher Interpolis

Chalana
Maandag 23 april hadden wij een gastcollege van Bob van Leeuwen, trendwatcher bij Interpolis.
Een trendwatcher is een persoon die als beroep kijkt naar onze samenleving. De trendwatcher signaleert nieuwe trends en lijfstijlen. Het is voor Interpolis belangrijk dat het bedrijf weet wat er speelt in de maatschappij en welke trends aanwezig zijn. Trendwatchers adviseren bedrijven waarbij een trend een grote rol kan spelen bij de strategische beslissingen van het bedrijf.


Ik vond dit gastcollege heel interessant en leuk. Ik heb veel geleerd van bijvoorbeeld de disrupties die Bob vertelde. Ik was er niet van bewust dat trends in bijvoorbeeld technologie, slechte gevolgen kunnen hebben voor bepaalde producten en/of diensten (zoals verzekeringen). Een auto die zich zelf kan sturen en afremmen heeft geen verzekering meer nodig omdat je in principe dronken achter het stuur kan zitten. De informatie over de tijdsgeest, transparantie, decentralisatie, egonomie, klein, On-off en contra heb ik ook veel van geleerd. Door deze gastcollege ben ik anders gaan denken over innoveren. Het is me bewuster geworden dat innovatie en creativiteit heel erg belangrijk zijn om vooruit te kunnen als bedrijf.

"Zie de trends, pak de toekomst."


Ruud
Afgelopen maandag 23 april kwam Bob van Leeuwen, trendwatcher van Interpolis, een gastcollege aan ons geven. Hij vertelde ons wat zijn beroep inhield en wat dit met ons thema ‘innoveren’ te maken had. Veel grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld interpolis, hebben trendwatchers in dienst om te kunnen voorspellen wat de nieuwste ontwikkelingen in de markt zijn.
Het bedrijf moet op deze ontwikkelingen reageren door te innoveren. De relatie tussen zijn beroep en ons thema is dus erg groot. Als voorbeeld gaf hij zijn eigen bedrijf, Interpolis. Verzekeraars zien vaak als eerste de gevolgen van de verbetering in bijvoorbeeld techniek. Autoverzekeraars zullen bijvoorbeeld veel minder klanten krijgen als auto’s veiliger worden of misschien zelfs volledig geautomatiseerd worden. Het aantal botsingen zal door deze automatisering drastisch teruglopen. Mensen zien de noodzaak niet meer om auto’s te verzekeren. Verzekeraars moeten daarom goed oppassen bij deze ontwikkelingen dat ze met de tijd meegaan. Men zal nieuwe concepten of producten moeten bedenken om mee te kunnen met de technologie.
Ik vond de presentatie die Bob ons gaf erg interessant. Hij gaf bij vrijwel ieder onderwerp een goed voorbeeld, meestal met een filmpje of een krantenartikel. Waar wij in onze presentaties meestal één aandachttrekkend filmpje gebruiken, gebruikt hij in zijn presentaties bij bijna alle dia’s een leuk voorbeeld. Dit zorgt ervoor dat de soms moeilijke onderwerpen die hij uitlegde voor iedereen duidelijk waren.

Vince

Op 23 april kregen we een gastcollege aangeboden van Bob van Leeuwen. Hij is werkzaam bij Interpolis als trendwatcher. Allereerst legde hij kort uit wat zijn beroep inhoud. Volgens hem past het heel erg bij zijn karakter. Zo kwam Bob ook over op mij. Hij denkt ‘out-of-the-box’ na over onderwerpen die van belang zijn voor Interpolis. Hij vertelde dat het heel belangrijk is om met de tijd mee te gaan als bedrijf. Je moet blijven innoveren, anders loopt de concurrentie over je heen. Klinkt allemaal logisch, maar de uitvoering hiervan is vaak lastig. Wanneer is een idee een goed idee?
Wat vooral is blijven hangen bij mij is de belangrijkheid van een zekere balans tussen een idee en de doelgroep waar dit idee voor bestemd is.
Samengevat vond ik het een zeer interessant gastcollege waar ik veel heb mogen meepikken. Ik raad dan ook zeker aan om een gastcollege van Bob bij te wonen.

Maarten
Maandag 23 april hebben wij een gastcollege gehad van de heer Bob van Leeuwen, hij is trendwatcher bij Interpolis. Hij werkt daar al een tijdje en Interpolis is een van de grootste verzekeringsmaatschappijen van Nederland.  Een trendwatcher kijkt naar de maatschappij en de samenleving en wat de trends op dit moment zijn en probeert te kijken naar wat de trends van de toekomst zijn. Dit heeft natuurlijk ook een verband met innoveren en creativiteit. De taak van een trendwatcher is dus het voorspellen van de nieuwste trends. Bedrijven kunnen door deze trendwatchers inspelen en zo hun bijvoorbeeld hun strategie bepalen. Zo kan een bedrijf een toekomstplan maken. Het was voor mij een zeer interessant college. Ten eerste omdat ik nog nooit van trendwatchers had gehoord, dus veel dingen waren nieuw. Maar de uitleg van Bob van Leeuwen was zeer helder en het was niet moeilijk om aandachtig te luisteren. Het is interessant om te zien dat er mensen zijn die toekomstige trends voorspellen. Wat ik erg fijn vond was dat hij bij elk onderwerp één of meerdere voorbeelden liet zien. Dit zorgt ervoor dat alles wat helderder werd.  De onderwerpen tijdgeest, transpiratie, decentralisatie en egonomie kwamen bijvoorbeeld naar voren. Dankzij het gastcollege wordt er toch op een andere manier naar innoveren gekeken en creativiteit blijkt van zeer groot belang. Dit gaan wij zeker meenemen in het verloop van het project.

Gastcollege intellectueel eigendomsrecht

Chalana Smissaert

14 mei 2012 hadden we een gastcollege van Dorus van der Burgt. Hij is advocaat bij VDB Advocaten Notarissen. Hij ging vertellen over merkenrecht en auteursrecht met praktijkvoorbeelden.
Het gastcollege vond ik erg boeiend omdat er veel praktijkvoorbeelden werden gebruikt. Ik was bijvoorbeeld helemaal niet op de hoogte van de zaak tussen Apple en Samsung.  
Ik heb veel geleerd van de informatie over merkenrecht. Het was leuk om te zien hoe de wetten in werking gaan in het praktijk. Ik vond het bijvoorbeeld ook bijzonder over het verhaal van SPA. Juristen gingen op een terrasje zitten en bestelden een SPA blauwtje. Omdat de horecazaak ander soort water onder de naam van SPA verkocht, werden ze aangeklaagd 2 dagen erna.
Kortom, dit was weer een boeiend gastcollege. 

Maarten Holthuis
We hebben  14 mei een gastcollege gehad van Dorus van der Burgt, werkend bij een advocatenkantoor. We hebben veel uitleg gehad over de verschillende soorten rechten en sloot erg aan op het vak intellectueel eigendomsrecht. Hij gaf goede uitleg met verschillende voorbeelden, wat ik zelf erg handig vind. Ook vertelde hij erg prettig en het was leuk om na te luisteren. Ik vind het toch een onderwerp wat op het eerste gezicht niet erg interessant is, maar het is allemaal een stuk duidelijker geworden. 

Hieronder verschillende voorbeelden:
Merkenrecht:
 Niet elke vorm kan als een merk worden gezien.

Woordmerken:
Een grote fout is een naam van het merk te kiezen die op het product lijkt. Een unieke naam is belangrijk, dat blijft beter hangen.

Beeldmerken:
Bekende merken met tekst en zonder tekst. Een teken zonder tekst is beschermd, op deze manier kan er nog tekst bij.

Vorm- en kleurmerken:
Bepaalde kleur en vorm merken zijn beschermd, bijvoorbeeld de kleur van T-Mobile en BP. Ze kunnen beschermd worden als ze uniek zijn.

Wat mij op viel en zelf niet veel van afwist, is dat er zoveel verschillende soorten rechten zijn en er overal rekening moet worden gehouden. En dat belangrijk is wanneer men een nieuwe organisatie start dat een unieke naam en logo beter blijft hangen en dus ook succes heeft. Een naam die nog geen betekenis heeft blijft beter hangen en zorgt sneller voor bekendheid. Wat ik verder nog opvallend vond is dat kleuren ook beschermd zijn, zoals hierboven aangegeven bij BP en T-Mobille. Ik wist hier nog niks vanaf en vond het interessant om zoiets te weten.
Het gastcollege was erg interessant en ik heb er veel van opgestoken. Dat er met zoveel zaken rekening moet worden gehouden maakt het vak recht ook moeilijker.
 
 Ruud van Rijt
Afgelopen maandag 14 mei kregen we een presentatie van Dorus van den Burght. Hij is advocaat bij DVD Advocaten & Notarissen en gaf ons een presentatie over merkenrecht. Hij begon met een actueel voorbeeld over een rechtszaak tussen Apple en Samsung. Hij leidde hier het merkenrecht mee in. 
Hij gaf ons enkele goede voorbeelden van alles wat er onder een merk verstaan word, namelijk een woordmerk, beeldmerk etc. Hij ging daarna verder in op de bescherming van je merken. Hij kwam ook hier weer met leuke voorbeelden.
Ik vond dit gastcollege erg boeiend, omdat Dorus van den Burght een onderwerp dat door velen als saai wordt gezien door enkele leuke voorbeelden heel erg boeiend kon maken. Als mensen doorhebben dat bepaalde stof, in dit geval het intellectueel eigendomsrecht, in de praktijk tot leuke voorbeelden kan leiden, zullen ze sneller geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

 Vince Rooderkerken 
Op 14 mei 2012 hebben we een gastcollege mogen bijwonen gegeven door de heer van der Burgt. De heer van der Burgt is actief als advocaat bij ‘VPB Advocaten/Notarissen. Zelf heeft hij zich gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht. Dit is zeer interessant doordat wij deze periode ook les volgen in dit specifieke vak. Hierbovenop vind ik het zelf ook een zeer boeiend vak. Er komt heel veel bij om de hoek kijken en er valt veel mee te doen. 
In het gastcollege werd veel gebruik gemaakt van voorbeelden uit de praktijk. Wat houdt intellectueel eigendomsrecht nou in? Heel diep in de stof is de heer van der Burgt niet gedoken. Dit vanwege de tijd en de tamelijk saaie/droge stof die deze vorm van recht kan inhouden. 
De onderwerpen die wel aan bod komen hadden we al deels gehad van docent Niels Willemsen. Een verduidelijking van de stof kan echter nooit kwaad! In het gastcollege werd gesproken over merkenrecht en auteursrecht.
Ik kan na dit gastcollege  te hebben bijgewoond concluderen veel meegenomen te hebben voor de groepsopdracht en het komende tentamen. 


Gastcollege Rabobank - Financieren


Ruud van Rijt
Afgelopen maandag kregen wij een gastcollege van Tony van Driel en Martin van Eyk. Zij werken allebei bij de Rabobank als managers. Martin van Eyk is Accountmanager en Tony van Driel is Teammanager. Allereerst vertelden ze wat over de Rabobank zelf, onder andere door middel van een filmpje. Daarna gingen ze verder in op de link tussen innoveren en financieren. De verschillende soorten kosten kwamen aan bod die bij innovatie komen kijken.
Daarnaast werd er verder ingegaan op het financieren bij de bank. Er werd ingegaan op de bereidheid van banken om te investeren in een bedrijf/ idee. Ze vertelden hierbij ook in hoeverre een bank investeert in bedrijven.
Ik vond de presentatie die werd gegeven erg interessant. Er was niet veel inhoud, maar de inhoud die ze hadden werkten ze goed uit. Alles was duidelijk in praktijkvoorbeelden. De twee heren betrokken het publiek goed bij de presentatie. Dit zorgde voor een kleine discussie.

Chalana Smissaert
Op 21 mei 2012 kregen we gastcollege van Tony van Driel (teammanager virtueel service center) en Martin van Eyk (account begeleiding bijzondere financieringen manager) van de Rabobank.Deze twee heren gingen vertellen over verschillende soorten innovaties en hoe deze gefinancierd kunnen worden. Ik heb van dit gastcollege geleerd dat je kunt innoveren in verschillen dingen. Je kunt innoveren in product, proces, markt, personeel, dienstverlening en in ideeën. Je investeert in tijd, middelen, kennis, ervaring en natuurlijk in geld. Door deze opsomming werd het me helder dat je overal in kan innoveren. Ik had altijd voor oog dat innovatie vooral gericht was op technologische en milieubewuste ontwikkelingen. Ik was er niet van bewust dat je ook kan innoveren in het personeel. Ik zag het eerder als veranderingen van processen in het personeel.De tips die Tony en Martin meegaven voor de financiering waren interessant. De tip was dat op een balans bij de kwaliteit van het vermogen het percentage niet alles zegt. Je zult altijd moeten kijken naar wat er onder zit.

Vince Rooderkerken
We hebben deze week een gastcollege mogen bijwonen van de heer van Driel en de heer van Eyk. Beide heren zijn actief als manager bij de Rabobank.
Het thema van dit college was financieren. Dit sluit aan bij het thema van de lessen die we deze periode volgen bij het vak bedrijfseconomie.
Er werden constant praktijkvoorbeelden naar voren gehaald. Wanneer krijgt iemand nou wél en financiering en wanneer niet? Dit blijkt in de praktijk een hele kwestie.
Ik moet helaas stellen dat dit het gastcollege was dat me het minst intereseerde deze periode.
Zelf had ik meer gehoopt op een verdieping van de stof. Ietwat meer inhoud had mijn aandacht er beter bij gehouden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten