Blog adres: http://rkcavans.blogspot.com/
Voor groep 36 moesten we een feedback geven over hun groepsopdracht van week 2 (businessmodel).
Kostenstructuur is te mager beschreven. Natuurlijk zijn er
stadionkosten en personeelskosten. Dat is bij elk voetbalclub zo.
Maar we missen meer detail in de kostenstructuur. In het (financieel) jaarverslag staan meer
gedetailleerde gegevens wat ze kunnen gebruiken.
Bij revenu streams missen we meerdere inkomsten. Ze hebben
gelijk wanneer het inkomsten betreft uit verkoop van kaartjes en sponsors. Maar
ze vergeten dat niet alle inkomsten gerelateerd zijn aan het verkoop van
spelers, maar ook bijvoorbeeld met het winnen van bekers, mediabaten en overige
inkomsten zoals Business to Consumer activiteiten. Deze staan
duidelijk op de website en in het jaarverslag van RKC vermeldt.
Groep 39 zegt dat er nauwelijks keypartners zijn voor RKC
Waalwijk. Zoiets moet je niet vertellen in je businessmodel. Je moet juist
vertellen welke er wel zijn. Dit hebben ze prima gedaan met Bavaria en de NS. Maar
op de website van RKC wordt vermeld dat RKC samenwerkt met sportorganisaties,
lokale overheden en bedrijven om hun club te laten gebruiken voor het
ontwikkelen en uitvoeren van sociaal-maatschappelijke activiteiten op het
gebied van onderwijs, werkgelegenheid, gezondheid en welzijn. Zijn deze dan
geen keypartners?
De key activities: wat is de hoge kwaliteit van RKC? Wat is goed voetbal en wat is de service dan? Wat maakt de
wedstrijden prettiger? Te weinig onderbouwing voor gekozen key activities.
Value Proposition is prima beschreven. Alleen elk voetbalclub
verkoopt seizoenskaarten. Zijn voor alle clubs de seizoenskaarten dan een
machtssymbool? Wat maakt het voor RKC nou bijzonder?
Customer segments zijn goed. Ze hebben goed verband
gelegd met zakelijke klanten.
Channels zijn ook goed gedaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten